Textile and Fashion

Textile and Fashion

تکسچرایزینگ تاب مجازی، نساجی و مد
Textile and Fashion

Textile and Fashion

تکسچرایزینگ تاب مجازی، نساجی و مد

مروری بر ساز و کار جت اینترمینگل

بسیاری از دوستان در مورد نحوه گره خوردن نخ در جت اینترمینگل سوال داشتند فکر کردم بد نباشه به توضیح مختصری در این یادداشت در مورد ساز و کار جت داده شود.

هدف از گره زنی داخلی ایجاد درگیری بین فیلامنت ها می باشد، چرا که در نخ تکسچره شده فیلامنت ها از هم باز بوده و هیچگونه درگیری با یکدیگر ندارند این ساختار نخ موجب نایکنواختی هایی در تنش نخ حین بافندگی شده و ممکن است باعث پارگی نخ گردد یا در تریکو بافی موجب درگیری فیلامنت ها با سوزن ماشین شده و باعث ایجاد اختلال در دستگاه گردد. 

البته این مشکلات با آهار زنی و تاب نیز مرتفع می گردد اما به دلیل نیاز به دستگاه و نیروی انسانی اضافه، مستلزم هزینه زیادی می شود.

ساز و کار جت

چنانچه نخ فیلامنتی صاف و یا نخ تکسچره شده در معرض جریان هوای متلاطم که به صورت عمود بر ان وارد می اید، قرار گیرد، فیلامنت هایی که در معرض هوا قرار میگیرد از هم باز می شود در حالیکه در مواضع کناری فیلامنت ها با هم درگیر شده و با یکدیگر گره می خورند. چنانچه نخ در جهت محور خود حرکت کند این عمل به صورت تقریباً یکنواخت اتفاق خواهد افتاد و ناقط گره خورده به صورت یکنواخت در طول نخ فیلمنتی شکل می گیرد.هوای فشرده قادر به باز کردن نقاط گره خورده نبوده و نقاط گره خورده و مناطق صاف به صورت یکنواخت در طول نخ ایجاد می شود.

گره زنی داخلی بر خواص فیزیکی و شیمیایی نخ اثری نداشته و تنها موضع فیلامنتها تعویض می شود و نخ خاصیت فنری خود را حفظ می کند.

تصویر شماره 1 شماتیک نحوه گره زدن را نشان میدهد.

تصویر 2 یک نمونه جت اینترمینگل می باشد که قسمت های مختلف ان در شکل نشان داده شده است.

لازم به ذکر است که برای نخ های با ظرافت متفاوت جت هایی با منافذ مختلف استفاده می شود.( منفذ یا orifice که به محل دمش هوای فشرده به نخ گفته می شود.)

برگرفته از کتاب تکسچرایزینگ دکتر توانایی. چاپ سوم. سوم 208

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.