Textile and Fashion

Textile and Fashion

تکسچرایزینگ تاب مجازی، نساجی و مد
Textile and Fashion

Textile and Fashion

تکسچرایزینگ تاب مجازی، نساجی و مد

بخش دوم تکسچرایزینگ تاب مجازی تجربی با ماشین های Himson


فیلامنت : الیاف یا رشته های بسیار نازکی هستند که گاهی قطر آنها 0.1 قطر یک تار مو می باشد و بسته به نوع نیاز مشتری تعداد (168-36) در کنار هم قرار می گیرند و تشکیل یک نخ را می دهند طول الیاف یا فیلامنت ها کاملاً تحت کنترل بوده و به اندازه های 1 سانتیمتر تا چند صد کیلومتر می توان تولید نمود. هر چه تعداد الیاف یک رشته نخ بیشتر باشد یعنی الیاف ظریف تر هستند. بنابراین کیفیت آن بیشتر و خواص حاصله از آن بهترو در تولید آن نیز باید دقت بیشتری داشته باشیم.

یاد آور می شود کلیه خواص مورد نیاز (رنگ پذیری، راحتی پوشش، زیردست و ...) وابسته به شکل الیاف و وجود فر و موج در طول آن می باشد.


دنیر : واحد اندازه گیری نمره یا ظرافت نخ ( معیاری برای سنجش کلفتی و نازکی نخ ) نخ می باشد. در واقع وزن 9000 متر از نخ (گرم) می باشد. برای مثال اگر 9000 متر از نخ تولیدی وزنی برابر 150 گرم داشته باشد ظرافت یا به عبارتی نمره آن 150 دنیر می باشد. برای ظرافت یا نمره واحدهای دیگری از جمله تکس و دی تکس نیز می باشد که به ترتیب وزن 1000 و 10000 متر از نخ می باشد.

در این شرکت برای بیان نمره یا ظرافت از واحد دنیر استفاده می گردد.

بنابر تعریف بیان شده هر چه دنیر نخ مصرفی بیشتر باشد نخ ضخیم تر بوده و هر چه کمتر باشد ظریفتر می باشد.

نکته مهم: برای مشخص کردن و نوشتن دنیر و تعداد فیلامنت یک نخ بدین صروت عمل می کنیم که ابتدا دنیر نخ را می نویسیم بعد از آن تعداد فیلامنت و این دو عدد را با یک ممیز از هم جدا می کنیم. یعنی عدد سمت چپ نمره یا ظرافت و عدد سمت راست فیلامنت یا تعداد تار را نشان میدهد برای مثال 36/75 نخ با ظرافت 75 و تعداد فیلامنت 36 می باشد.

فیلامنت

نمره

48

/      150

36

/     100

96

  /    300

نکته 2 : تعداد فیلامنت ارتباطی با دنیر ندارد برای مثال ممکن است یک نخ 150 دنیر باشد و 48 فیلامنت اشته باشد و یک نخ با نمره 75 دنیر نیز همین تعداد فیلامنت را داشته باشد. اما آنچه تفاوت ایجاد می کند این است که فیلامنت ها نخ 48/150 ظریف تر از همین نخ با تعداد 36 تار می باشد.

همبافت یا کالیته : همبافت در واقع کد ملی نخ می باشد . همانطور که تمام افراد جامعه جهت شناسایی و تعیین هویت دارای یک شماره ملی می باشند، هرنخ نیز دارای یک کد شناسایی می باشد که به آن همبافت گفته می شود. همبافت مورد استفاده در هر شرکت جزء اطلاعات خصوصی آن شرکت می باشد. همانطورکه هر یک از ارقام کد ملی نشانگر یکی از اطلاعات شخصی فرد می باشد، اعداد موجود در همبافت تعریف شده نیز بیانگر یکی از اطلاعات تولیدی نخ ( نوع نخ، رنگ نخ، شماره سال یا دسنگاه تولید کننده و... ) می باشد. یکی از اهداف تعریف همبافت ایجاد قابلیت ردیابی در محصول می باشد. به این ترتیب در صورت بروز مشکل در محصول چه در شرکت تولید کننده و چه در شرکت های مصرف کننده براحتی می توان مشکل مربوطه را ردیابی نمود یا در صورت در خواست و رضایت مشتری از طریق همبافت می توان مجدداً آن محصول را تولید نمود.

پیش از معرفی نخ های تولیدی، لازم است نکاتی در خصوص فرایند تکسچره بیان شود. تکسچرایزینگ در این شرکت تاب مجازی می باشد. در واقع نخ در اثر تابیدن و باز کردن مجدد تاب، دچار تغییر شکل می شود. کشش، حرارت و تاب به صورت همزمان باعث تغییر فرم کامل نخ می شود. به قسمتی که این تغییر فرم به صورت تثبیت شده انجام می شود، ناحیه تکسچرایزینگ گفته می شود. پس از خروج نخ از ناحیه تکسچرایزینگ، مناطقی وجود دارد که با ایجاد تغییرات در این مناطق می توان خواص نخ را تغییر داده و کنترل نمود. برای مثال هیتر ثانویه دراین قسمت برای کاهش ارتجاعیت نخ تکسچره شده و تولید نخ ساده ست است و یا جت اینترمینگل برای ایجاد جوش در نخ ساده تولیدی و تولید نخ اینترمینگل است همچنین با نصب غلتک های تغذیه اسپاندکس قبل از جت ها و تغذیه همزمان نخ و اسپاندکس به جت ، نخ های لایکرا تولید می شود. تغییرات تغذیه اضافه و کشش در هر یک از مناطق موجب تغیییر در خواض ظاهری و فیزیکی نخ می شود. با این پیش زمینه ذهنی از فرایند به ادامه تعاریف میپردازیم. 

نخ ساده ست : نخی که با کشش، حرارت در دو مرحله ( هیتر اولیه و هیتر ثانویه ) و تاب به صورت همزمان، از نخ نیمه ارایش یافته تولید می شود. میزان کشش بسته به ظرافت مواد اولیه و محصول و همچنین دستگاه های تولیدی انتخاب می شود.دراین نخ برای کاهش فنریت، نخ از هیتر ثانویه ( یک هیتر در منطقه بعد از تکسچرایزینگ) نیز عبور داده میشود.


نخ ساده استرچ : در این نوع نخ، هیتر دوم خاموش بوده و یا دمای پایینی برای ان در نظر گرفته میشود و به این صورت ارتجاعیت ان افزایش می یابد. در اصطلاح عامه به این نخ ( نخ پفکی گفته می شود) چرا که نسبت به نخ ساده ست، ساختاری باز و حجیم دارد.

نخ اینترمینگل: در این نوع نخ گره های ظریفی با فشار باد ایجاد می شود. به همین منظور پس از ناحیه تکسچرایزینگ، جت های اینترمینگل در مسیر نخ قرار میگیرد که باعث ایجاد گره هایی در فاصله های چند میلیمتری از هم می شود. در این محصول به دلیل ایجاد گره، فیلامنتها بهم چسبیده و مانع از باز شدن ساختار نخ، حین بافت می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.