Textile and Fashion

Textile and Fashion

تکسچرایزینگ تاب مجازی، نساجی و مد
Textile and Fashion

Textile and Fashion

تکسچرایزینگ تاب مجازی، نساجی و مد

آشنایی با تکسچرایزینگ تاب مجازی به صورت تجربی با ماشین های Himson


 

بخش اول

 

الیاف مورد استفاده در نساجی سه دسته هستند:

<!-1-االیاف طبیعی : این الیاف به طور کامل محصول طبیعت می باشند مثل : پنبه، پشم، کتان

<!-2-الیاف نیمه طبیعی یا بازیافتی: این الیاف شامل الیافی می شوند که ساخته دست بشر بوده و مواد اولیه آنها گیاهان طبیعت گرفته شده است. این گیاهان در حالت عادی قابلیت تبدیل شده به الیاف را ندارند اما طی فرایندهای تکمیلی مانند برش و انحلال و تهیه خمیر، ریسیده شده و به نخ تبدیل می شود. خمیر این الیاف الیاف ریز پنبه (که اصطلاحاً لینترز نام دارد) و یا چوب برخی درختان خاص تهیه می شود از این رو به لحاظ خواص با الیاف طبیعی سلولزی شباهت زیادی دارد.

<!-3-الیاف بشر ساخته یا مصنوعی: این الیاف دارای پایه نفتی می باشد و از مشتقات نفتی تهیه می شود. مانند پلی استر، نایلون، اکریلیک و...

به دلیل رشد روزافزون جمعیت و کاهش منابع طبیعی تولید الیاف، الیاف طبیعی دیگر قادر به پاسخگویی نیاز بشر نیستند. همچنین نیازهای جدید و پیشرفت مد بشر را وادار ساخته تا از مواد مصنوعی جهت تولید الیاف استفاده نمایند. به همین دلیل امروزه استفاده از الیاف مصنوعی رواج یافته است به طوریکه بیش از هشتاد درصد الیاف مصرفی در دنیا الیاف مصنوعی می باشد. همچنین مخلوط شده این الیاف با الیاف طبیعی در مواردی نقص های الیاف طبیعی را پوشانده و خواص عالی به پارچه تولیدی می بخشد. در بین الیاف مصنوعی پلی استر به دلیل سهولت فرایند تولیدی و همچنین مقرون به صرفه بودن مواد اولیه بیش از سایر الیاف مصنوعی مورد توجه قرار گرفته است و شرکت های تولیدی این الیاف رو به افزایش می باشد.

با توجه به این که شرکت تابان نخ یکی از شرکت هایی است که در زمینه تولید نخ های پلی استر فعالیت می نماید لازم است افرادی که وارد سیستم می گردند اطلاعات کلی و کاملی در خصوص فرایند تولید، ماشین آلات داشته باشند. لذا این جزوه آموزشی در اختیار کارکنان شرکت قرار داده می شود تا با مطالعه آن با اصطلاحات مربوطه آشنا شده و آمادگی ذهنی لازم جهت آموزش های عملی حاصل شود.

برای راحتی پوشش و رضایت مصرف کننده لازم است الیاف و البسه دارای خواصی باشند. این خواص عبارت اند از:

<!--[if !supportLists]-->1-      <!--[endif]-->قدرت جذب رطوبت بالا، این رطوبت شامل عرق بدن، رطوبت هوا، محلول رنگ و...) می باشد.

<!--[if !supportLists]-->2-      <!--[endif]-->خاصیت پوشانندگی بالا

<!--[if !supportLists]-->3-      <!--[endif]-->انعطاف پذیری مناسب

<!--[if !supportLists]-->4-      <!--[endif]-->نرمی خوبی داشته باشد که اصطلاحاٌ در نساجی زیردست مناسب گفته می شود.

<!--[if !supportLists]-->5-      <!--[endif]-->عایق گرما و سرما باشد

<!-استحکام مناسبی داشته باشد.

وجود منافذ بسیار ریز در لابلای الیاف یکی از ویژگی هایی است که تضمین کننده خواص فوق می باشد. یک تار نخ از کنار هم قرار گرفتن تعداد زیادی الیاف ( بسته به نوع مصرف و تقاضای مشتری از 36 تا 168 متغیر می باشد.) به وجود آمده است. در صورتیکه این تارها به صورتی کاملاُ صاف و موازی کنار هم قرار گیرد علاوه بر اینکه راحتی پوشش نخواهد داشت (پارچه بافته شده از چنین الیافی به سطح پوست چسبیده و باعث ایجاد الکتریسیته ساکن می گردد.) به دلیل عدم اجازه عبور هوا، عایق خوبی نبوده و توانایی انتقال رطوبت را نیز نخواهد داشت.

الیاف طبیعی به صورت ذاتی این خاصیت را دارا می باشد. این الیاف به صورت طبیعی دارای فر و موج می باشد بنابراین در صورتیکه تعداد زیادی از این رشته ها در کنار هم قرار گیرد خودبخود منافذ مذکور ایجاد شده و خواص خوبی در نخ تولیدی ایجاد می کند. الیاف مصنوعی به دلیل محدودیت های فرایند تولید، این فر و موج را دارا نمی باشند. بنابراین لازم است قبل از تهیه البسه، این تغییرات با فرایند های تکمیلی در نخ تولیدی  ایجاد شود. فرایندی که طی آن فر و موج در الیاف ایجاد می شود فرایند تکسچرایزینگ نامیده می شود و شرکت تابان نخ سپاهان یکی از شرکت های تولید کننده نخ تکسچره شده می باشد.

قبل از شروع توضیح فرایند لازم است با اصطلاحات مورد استفاده در فرایند و دستگاه آشنا شوید. این اصطلاحات عبارت اند از:

نخ POY :  نخ خام پلی استر نیمه ارایش یافته است که الیاف آن کاملاً صاف و میله ای بوده و به صورت موازی در کنار هم قرار گرفته اند. از خواص الیاف POY ازدیاد طول بسیار بالای آن (حدود 150-125) می باشد. تولید البسه از این نخ به دلیل مشخصات فنی و فیزیکی اش، غیرممکن است. علاوه بر آن در زمان شستشو آبرفتگی بالایی خواهد داشت. POY در رنگ های مختلفی تولید می شود.شرکت های تولید کننده این نخ در کشور عبارت اند از : شرکت نخ چهلستون، نفیس نخ، سیرنگ، تابناز و شرکت تندگویان ( به عنوان بزرگترین تامین کننده چیپس و نخ پلی استر ) 

نخ DTY (Drown Textured Yarn): الیاف POY طی یک فرایند تکمیلی (کشش- تغییر شکل- حرارت هم زمان) فر و موج داده خواهد شد و ازدیاد طول آن به مقدار 25-18% کاهش خواهد یافت به محصول تولید شده از این فرایند  نخ   ( Drown Textured Yarn) DTY گفته می شود. پس نخ DTY نخ فر و موج دار با خواص کششی مطلوب می باشد. این محصولات نیز طبق POY مصرف شده سفید یا رنگی می باشد که در هر دو صورت خود رنگ یا (Self  Dyeing) SD نامیده می شود.

 شرکت تابان نخ سپاهان یکی از تولیدکنندگان بزرگ نخ تکسچره شده DTY در واقع در استان اصفهان است که تولیدکننده نخ های تکسچره شده ساده ست و استرچ، اینترمینگل و لایکرا در ظرافت ها و رنگ های مختلف می باشد.


پایان بخش اول

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.